Mensen die vaak verhuizen weten ongeveer hoeveel spullen ze hebben, maar mensen die lang op dezelfde plek blijven wonen staan versteld van de hoeveelheid eigendommen ze in de loop der jaren hebben verzameld. Meubilair, serviesgoed, kleding, boeken, tijdschriften, CD’s, films en gigantische stapels papieren. Papieren, papieren en nog eens papieren. Om te zorgen dat je daar na een aantal jaar nog steeds in kunt vinden wat je zoekt is het aan te raden om deze goed te ordenen en netjes op te bergen. Opbergmappen kunnen daar heel goed bij van pas komen.

Opbergmappen zijn er in allerlei soorten en maten. Een type die praktisch iedereen wel heeft, tenzij je dat online regelt, is een mapje met bankafschriften. Zeker bij dit soort informatie is het belangrijk om geordend te houden. Sowieso al omdat je deze administratie een tijd moet bewaren (vanwege de belasting), maar ook omdat het persoonlijke informatie betreft. Het is niet fijn als dit soort papieren door je huis slingeren en iedereen er zicht op heeft.

Ook rekeningen, facturen en garantiebewijzen horen zeker thuis in een opbergmap of ordner, zoals ze ook wel worden genoemd. Er zijn weinig dingen zo frustrerend als weten dat je ergens garantie op hebt, maar dat je het bonnetje niet kan vinden en alsnog moet betalen voor een reparatie of vervanging van een kapot product. Je kunt er dus ook nog geld mee besparen! Het bespaart tevens een hoop stress en gezoek en, uitzonderingen daargelaten, je kunt rustig stellen dat mensen het fijner vinden om in een opgeruimde omgeving te leven en te werken dan in een zwijnenstal.

Om te prijs hoef je het overigens niet te laten: voor een paar euro heb je een hele set van deze mappen. Je vind ze in de schappen van elke kantoorboekhandel.