Het besluit om een woning te koop te zetten, is wellicht één van de meest ingrijpende gebeurtenissen in een mensenleven. U besluit een deel van uw leven in uw oude woning af te sluiten, en een nieuw deel te beginnen in een nieuwe koopwoning of wellicht een huurwoning.

De verkoop van uw woning, kan veel zorgen met zich meedragen. Zeker in een economisch onzekere tijd als deze. Het is dus belangrijk het besluit om uw woning te verkopen wel te overwegen. Kies je om de woning zelf te verkopen, of schakel je hiervoor een vastgoedmakelaar in?

 

Woning aanbod.

In een tijd waarin veel woningen te koop staan en waar, naar verwachting, er slechts weinig te koop blijven staan, is het van belang de koper al te trekken op het moment dat hij op internet de foto’s tegen komt. Daarnaast is natuurlijk de vraagprijs van groot belang. Taxeer altijd uw woning en bespreek met een verkopend makelaar, de juiste strategie omtrent de vraagprijs. Prijs uzelf niet uit de markt, maar houd wel rekening met uw eigen mogelijkheden.

Foto’s

Goede foto’s en een goed pakkend verhaal bij uw advertentie op immosites zijn van cruciaal belang. Uw potentiële koper, moet namelijk getrokken worden door de foto’s (vooral de eerste foto, dus de foto die in de zoekresultaten verschijnt), moet zorgvuldig gekozen worden.

U kunt, wanneer uw budget dit toelaat, kiezen de foto’s te laten maken voor een gespecialiseerd bedrijf. Deze hebben soms zelfs de mogelijkheid om advies hierbij te geven en nemen bijvoorbeeld accessoires mee, om uw te verkopen woning nog beter uit de verf te laten komen.

Netheid tijdens de verkoop

Het wordt op deze website vaker gezegd, maar het is erg belangrijk ook deze stap uit te voeren; Zorg dat de woning er van buiten gedurende de verkooptermijn tip-top uit ziet. Lap tijdig de ramen, was de kozijnen, houd de tuin goed bij en  zorg dat deze netjes is. Veel geïnteresseerden rijden eerst een aantal maal langs uw woning, om deze met eigen ogen te zien. Zelfs nog voor ze eventueel contact opnemen met uw verkopend makelaar.

Uw potentiële koper kan op ieder moment langs uw woning rijden, zorg dus dat deze er netjes uit ziet.

 

Zelf je woning verkopen?

Waarom zou je een makelaar inschakelen om je huis te verkopen, wanneer je dit zelf ook kunt doen? Er is een dosis creativiteit voor nodig, maar dat heb je er snel voor over, zodra je weet dat je kosten bespaart. Zet zelf je huis te koop als het geen dringende zaak is, lukt het niet dan kan je alsnog een vastgoedmakelaar inschakelen.

 

Woning klaarstomen voor de verkoop: zelf promotie voeren.

De basis

Wees voorbereid. Goed is om een taxatierapport of bouwkundig rapport te hebben, waarin alle gebreken staan. Zowel de verborgen als de zichtbare. Dit kun je het beste wel door een professioneel bedrijf laten verrichten. Ga niet af op allerlei informatie op het internet, maar richt je op de professionele bedrijven. Eventueel kun je een hypotheekwinkel binnenstappen voor advies. Een enkeling wil je nog weleens van tips voorzien, zonder hier kosten voor te vragen. Alle beetjes helpen.

De foto’s

Naast het taxatierapport, met mogelijk al enkele foto’s, ga je verder met het fotograferen van je woning. Let er hierbij op dat je de foto’s zoveel mogelijk van bovenaf of vanuit de verste hoek neemt. Zo creëer je een beter overzicht en lijkt de woning in eerst instantie veel ruimer. Als je maar belangstellenden aantrekt, dan is de eerste stap al gezet. Ter plekke je woning promoten komt later aan de orde.

Promoten kan ook makkelijk

Voor het promoten van je eigen woning is een flinke dosis creativiteit mooi meegenomen. Je kunt een account aanmaken op diverse immo websites en hierop je mooiste foto’s plaatsen. Vraag desnoods iemand om je te helpen met een pakkende beschrijving. Let vooral op het gebruik van correct Nederlands.

Op de site Vistaprint.nl kun je je eigen flyers maken. Wanneer je eenmaal je ontwerp klaar hebt – het beste is met een duidelijke foto van je woning – krijg je vaak al binnen enkele dagen een aanbieding in je emailbox en kun je de flyers soms bijna gratis bestellen. Je betaalt vaak alleen voor de verzendkosten. Het hangt er vanzelfsprekend even van af hoeveel tijd je hebt; de verzendingtermijnen liggen tussen de drie dagen en drie weken. Hoe korter de verzendtermijn, hoe hoger de kosten zullen zijn.

Social Media

Wees creatief en maak, naast je profiel op bijvoorbeeld Facebook en Twitter, een eigen pagina aan. Zolang het nog niet op een advertentie begint te lijken, kost het niets. Je kunt echter ook kiezen voor een advertentie. Dit is in elk geval op zowel Facebook als Hyves mogelijk en wie weet op welke sites binnen de Social Media nog meer.

Je dient er oog voor te leren hebben, dan zie je steeds meer mogelijkheden. Zegt het zoveel mogelijk voort en zorg dat je zo snel mogelijk een flyer of desnoods een ontwerp-flyer in handen hebt, waardoor anderen geïnteresseerd raken. En misschien raken zij ook wel geïnspireerd om jou te helpen bij je persoonlijke promotie!

Creativiteit is belangrijk. Dit is nog maar het topje van de ijsberg. In andere artikels komen we zeker nog eens diepgaand terug op het voeren van promotie voor het verkopen van je woning.