Bandenkraan
Hoewel auto’s vandaag de dag steeds groter en groter worden zijn het nog steeds maar een aantal vierkante centimeters dat de wagen in aanraking brengt met de ondergrond: het contactoppervlak van de banden. Als de ondergrond een mooi geasfalteerde weg of een stevige klinkerstraat is, is dat geen enkel probleem. In de blubber of op een andere losse ondergrond is dacht echter een heel ander verhaal. De grip die je hebt verlies je in zulk terrein binnen luttele seconden, waarna je jezelf in graaft.
Het is dan ook niet voor niets dat een flink aantal landbouwvoertuigen (en legertanks, om het maar in een heel andere uithoek te zoeken) voorzien zijn van rupsbanden. Het contactoppervlak is dan vele malen groter, resulterend in meer grip. Op die manier zit je dus minder snel vast in de prut. Toch zijn rupsbanden ook niet zaligmakend: ze komen alleen goed van pas in echt ruw of blubberig terrein. Dat is niet de natuurlijke habitat voor alle (land)bouwmachines, er zijn ook veel apparaten die op vaste ondergrond werken. Zo ook sommige kranen en graafmachines. Eventueel verkrijgbaar met rupsbanden, maar vaker verkocht als zogenaamde bandenkraan.
Dat heeft een groot aantal voordelen. Bandenkranen kunnen bijvoorbeeld een stuk harder (voor zover dat voor dit soort materieel belangrijk is) en zijn wat comfortabeler (door de luchtvering die de banden bieden). Verder zijn banden veel minder destructief voor de ondergrond, een stenen woonerf of grote betonplaten op een pad dat het land in gaat. Het allerbelangrijkste voordeel is echter dat een bandenkraan eenvoudiger kan manoeuvreren: de wielen kunnen namelijk gewoon draaien, iets wat met rupsbanden niet mogelijk is.
De keuze voor een bandenkraan of een type dat voorzien is van rupsbanden is afhankelijk van de situatie. Beide types kun je op allerlei manieren gebruiken, beide types kosten ruwweg evenveel en beide types zijn uit te breiden met een immens aantal grijpers, bakken en scheppen. Het is dan ook niet zo dat één van beide soorten beter is dan de ander: het is puur afhankelijk van de plek waar je ‘m gaat gebruiken.